Amsterdam Commander Boxing League Regels

  • okt, di, 2024

Amsterdam Commander Boxing League Regels (per november 2024)

Amsterdam Commander Boxing League 2024 (ACBL)

De Amsterdam Commander Boxing League (ACBL, of League) is een Commander-variant waarbij iedere speler een deck maakt op basis van een willekeurige kaartenpool. De enige controle die ze hebben, is dat ze de sets kunnen kiezen om de kaartenpool te bouwen.

I. Definities

Verschillende termen die genoemd worden:

  1. Beheerder: de persoon die de spellen en andere details bijhoudt.
  2. Box: een set van 36 willekeurige Draft- of Play-boosters uit dezelfde set.
  3. Kaartenpool: de complete set kaarten in de duur van één League.
  4. Commander: een 100-kaartenvariant van Magic: the Gathering .
  5. EDH: Elder Dragon Highlander, of Commander.
  6. Spel: het spel (variant) van Magic: the Gathering
  7. League: een serie spellen waarin spelers punten kunnen verdienen.
  8. Match: een spelletje Commander met drie tot vier spelers om punten te verdienen.
  9. Periode: de tijd tussen Matches (variabel).
  10. Speler: de natuurlijke persoon die in staat is om een deck te bouwen en het spel te spelen.
  11. Punten: de beloningen voor het niet verliezen van een wedstrijd.
  12. Sponsor: de persoon of onderneming die de League sponsort.

Munteenheid: Alle bedragen zijn in euro.

II. Algemene regels

De normale regels voor Commander (zie https://mtgcommander.net/index.php/rules/) zijn van toepassing, met de volgende regels:

  1. We gebruiken de League- regels zoals beschreven door Sheldon Menery in zijn artikel op https://articles.starcitygames.com/magic-the-gathering/premium/an-introduction-to-commander-booster-box-league/ met een paar uitzonderingen, zoals hieronder beschreven.
  2. De normale Commander ban lijst is van toepassing.
  3. Matches verlopen volgens de normale regels van Commander.
  4. Je kunt je kaartenpool en decklijsten publiceren (met behulp van Moxfield of Archidekt ), maar de League draait op vertrouwen.
  5. De League zal maximaal zes maanden duren.

III. Administratie en communicatie

Wij houden de decks en spellen bij :

  1. Elke competitie wordt beheerd door een beheerder, die de punten en sets per speler bijhoudt.
  2. De beheerder plant de matches.
  3. Lidmaatschap van de League kost 8,00 euro .
  4. Lidmaatschap bestaat uit 2,00 euro administratiekosten. De rest is voor de prijzenpot met een minimum prijzengeld van 12 euro.
  5. De beheerder is tevens beheerder van de WhatsApp- groep voor de League.
  6. Elke League behoudt haar eigen agenda/bestuur.
  7. Elke speler geeft de naam op van elke set die hij gebruikt. Deze wordt door de beheerder geregistreerd.
  8. De beheerder zal de spelers elke periode op de hoogte houden met een bericht via WhatsApp.

IV. Sponsoring

Sponsoring is vooralsnog niet van toepassing.
Als er toch een sponsor komt, houd dan rekening met het volgende:

  1. De sponsor betaalt de administratie van de League en stelt prijzen beschikbaar.
  2. De sponsor is [nog te bepalen] [1].
  3. Sponsoring verlaagt het inschrijfgeld met 2 euro per speler.
  4. De Sponsor kan op ieder gewenst moment de sponsoring stopzetten (periodieke betalingen stopzetten).
  5. De Sponsor ontvangt uit het prijzengeld een vergoeding voor de prijzen.
  6. Er worden prijzen ter waarde van 10 euro of meer uitgereikt.
  7. De Sponsor mag één keer per maand een bericht plaatsen in de WhatsApp-groep voor de League.
  8. De Sponsor wordt aanbevolen om het verzegelde product en de accessoires te kopen.

Voor de spelers is het volgende relevant:

De rest was vooral bedoeld voor het beheer van de League.

V. Spelers van de League

Voor mensen die zich bij de League willen aansluiten:

  1. Voor League 1 geldt een minimum van 4 en een maximum van 12 spelers.
  2. Als er meer potentiële spelers zijn, wordt er een nieuwe competitie georganiseerd met een aangewezen beheerder.
  3. Zodra de League is begonnen, mogen er geen nieuwe spelers meer meedoen, tenzij…
  4. Als een speler een competitie verlaat, kan een nieuwe speler zich in die plaats aansluiten.
  5. Nieuwe spelers kunnen zelf kiezen hoeveel updates ze willen, tot het maximum aantal updates dat de andere spelers hebben gehad.
  6. Spelers worden lid van de WhatsApp- groep voor de League en gebruiken deze uitsluitend om over de League te communiceren.

VI. Matches, scores en prijzen

Hoe te winnen:

  1. Het League-schema wordt opgesteld zodra alle spelers hun eerste deck hebben samengesteld.
  2. Voor elke gewonnen match worden punten toegekend (3 per gewonnen match).
  3. Bij een gelijkspel krijg je 1 punt, ook als alleen de laatste 2 spelers gelijkspelen.
  4. De matches worden gespeeld in café “ 2 Klaveren” of waar de spelers elkaar ook maar kunnen ontmoeten.
  5. Spelers melden de match resultaten via WhatsApp aan de beheerder.
  6. De beheerder houdt de partijen bij met behulp van Microsoft Excel .
      Te winnen prijzen:
  7. Wanneer de League eindigt, krijgen de beste X spelers een prijs, waarbij X = (n+1)/4 afgerond naar beneden.
  8. Als een speler de League heeft verlaten of om een andere reden zijn prijs niet kan ophalen, gaat de prijs naar de op één na beste speler.
  9. Als spelers gelijk eindigen op de eerste plaats, wordt de waarde verdeeld en wordt er een passende prijs uitgekeerd.
  10. De prijzen zullen klein zijn, zoals speelmatten, deckboxen, etc.
  11. Bij meer dan 8 deelnemers kan er ook een kleine deelname bonus zijn voor de overige spelers, zoals een deck box.
  12. De deck statistieken worden bijgehouden met de app van https://playgroup.gg/ (downloaden en installeren op de telefoon).
  13. De playgroup app dient te worden gebruikt tijdens de match.
  14. De beheerder stuurt aan het begin van de League een link naar de deelnemers om aan de juiste League deel te nemen.
  15. De beheerder deelt de volgende ronde in op basis van eerder gespeelde matches en deck sterkte (volgens playgroup.gg).

VII. Kaartenpool

Met betrekking tot de kaartenpool:

  1. Elke speler opent een (Draft/Play) boosterbox (36 packs) met normale Magic kaarten.
  2. De boosterbox moet een geldige commander bevatten, dat wil zeggen dat de set voldoende potentiële commanders moet bevatten!
  3. Om alle spelers de kans te geven om te spelen (de hele League kost in totaal ongeveer 300 euro!), beperken we de sets tot Battle for Zendikar (BFZ) (2 oktober 2015) en nieuwere sets.
  4. Geldige sets zijn Core Sets of reguliere Expansion sets.
  5. Un-sets, Universes Beyond sets, Masters sets, reprint-only sets en andere anthologieproducten zijn niet toegestaan!
  6. Legale sets voor de League zijn te vinden op https://mtg.wiki/page/Set?so=search#List_of_Magic_expansions_and_sets
  7. Alleen Basic land mag van buiten de kaartenpool worden toegevoegd (geen Snow land of Wastes).

VIII. Constructie

Spelers bouwen een deck:

  1. Elke speler stelt een Commander-deck samen met de kaarten uit de kaartenpool.
  2. De constructie van het deck volgt alle normale Commander-regels met betrekking tot de commander, de kleuridentiteit, de grootte van het deck en de aard van de singleton.
  3. Spelers kiezen hun commander uit hun originele kaartenpool, maar mogen deze wijzigen na iedere ronde. Een speler die dit doet, informeert de andere spelers voordat de volgende ronde begint.
  4. Met de kaarten uit de geopende packs mag elke speler zijn deck veranderen, zelfs de commander, als het deck nog geldig is.

IX. Upgrades

Er vinden regelmatig updates en upgrades plaats:

  1. De eerste upgrade vindt drie of vier weken na de start van de League plaats, aangekondigd door de Administrator.
  2. In plaats van een wekelijkse upgrade, doen we dit elke Periode, alleen in EVEN WEKEN, aangekondigd door de Administrator.
  3. Er zullen tussen de vier (4) en acht (8) upgrades per League zijn, te bepalen door de League-spelers.
  4. Elke aangewezen periode (kan een week, twee weken, etc. zijn) koopt elke speler zes (6) (Draft/Play) boosters uit een geldige set die hij/zij nog niet heeft gekozen en voegt deze toe aan zijn/haar kaartenpool.
  5. Bij elke upgrade kan de gehele kaartenpool (begindoos en upgrade boosters) door de speler worden gebruikt.
  6. Alleen de Standard sets mogen worden gebruikt voor de upgrades. Zie ook VII.3-VII.6 voor de geldige sets.

 

Aanvulling:

Hoe je een Boxing League deck bouwt

Het bouwen van een Commander Boxing League (Sealed) deck:

    1. Vind een geschikte set. Dit zou een set moeten zijn die legaal is (of was) in Standard en die veel legendarische wezens bevat. Andere sets kunnen niet worden gebruikt in de League.
    2. Overweeg upgrades van bestaande sets. Nogmaals, alleen standaardsets. Vooruitdenken kan je grote teleurstellingen besparen.
    3. Koop je box. Geef niet te veel uit. 80-160 euro is meer dan genoeg voor je startset.
    4. Open de doos en leg de niet-speelbare kaarten en Basic Lands apart. Controleer of er verboden kaarten in de set zitten!
    5. Alle kaarten in de doos mogen worden gebruikt, zolang ze maar legaal zijn in Commander!
    6. Sorteer de kaarten op kleur en leg de legendarische wezens (en alle andere kaarten die je commander kunnen zijn) apart.
    7. Haal duplicaten eruit. Het formaat is singleton en je wilt niet per ongeluk dezelfde kaart twee keer spelen, tenzij de kaart het toelaat…
    8. Voor elke kleur: zet kaarten apart die een multi-colour identiteit hebben. Bijvoorbeeld, een witte kaart met een rood mana symbool in de regels tekst heeft een rood/witte kleuridentiteit.
    9. Maak BREAD stapels : sorteer voor elke kleur de kaarten op
      1. Bomb (extreem goede kaarten).
      2. Removal (verwijdert permanents).
      3. Evasion (wezens die moeilijk te blokkeren zijn).
      4. Aggro (kaarten die gemakkelijk en snel gespeeld kunnen worden voor een vroeg voordeel).
      5. Duds (kaarten die je niet moet spelen, zoals ‘vanilla’ kaarten of andere kaarten zonder Utility).

Deze methode wordt voor de meeste formaten als achterhaald beschouwd, maar vanwege de beperkte aard van dit formaat en het feit dat je waarschijnlijk een oudere set gebruikt, wordt deze nog steeds aanbevolen.

  1. Zoek naar synergieën en kleurencombinaties. Het internet biedt per set voldoende hulp om de juiste kaartcombinaties te vinden.
  2. Kies een kleur (combinatie). Twee of drie kleuren werken het beste, afhankelijk van de beschikbare commanders. Het is mogelijk om meerdere decks te maken met verschillende commanders binnen je Card Pool en dat is toegestaan. Je hoeft niet bij je eerste keuze te blijven.
  3. Tel de kaarten. Zonder land (maar met de commander) zou je tussen de 60 en 63 kaarten moeten hebben voor je initiële deck. Alles boven de 60 zou ramp of op zijn minst een mana dork moeten zijn.
  4. Bouw je manacurve. Een lage manacurve is goed als je genoeg card draw hebt of minder landen wilt spelen.
  5. Denk aan card draw. Alles wat je een kaartvoordeel geeft zonder dat het te veel kaarten kost, is goed. Een wezen met card draw is goed, een counterspell die nauwelijks iets tegengaat dat je een kaart trekt, is meestal slecht, tenzij spell slinging is wat het deck wil doen.
  6. Het uitfilteren van de juiste kaarten kan lastig zijn, dus overweeg om 40 Basic Lands aan het deck toe te voegen en ‘Goldfish’: Test het tegen denkbeeldige tegenstanders en ontdek welke kaarten niet werken.
  7. Voeg landen toe. De landen kunnen uit je Card Pool komen (zorg ervoor dat ze overeenkomen met de kleuridentiteit) en basislanden kunnen overal vandaan komen, zolang ze maar een landtype hebben en niet het supertype Snow.
  8. Maak het deck af!
  9. Doe hetzelfde als je het deck upgradet en houd er rekening mee dat je dan alles mag veranderen.

 

[1] Manamaze? Andere sponsoren zijn beschikbaar.